Kajakowe Eldorado

Archiwum imprez | 2006 | 2h. dzień ósmy

Prowadzący: Jan Kramek
Termin: 2006-06-17
Kraje: Łotwa - Kurlandia
Trasa: Sabile, Tukums, Milzkalne, Dobele

Poranek budzi nas doskonałą pogodą, aż się nie chce odjeżdżać. Wymuszamy dodatkowy czas na opalanie się i kąpiel w czystej i ciepłej wodzie. wszyscy zaliczają wodospad, a raczej próg skalny wysokości prawie 2 m. To doprawdy urokliwe miejsce. W końcu wyjeżdżamy w kierunku Sabile, które mijamy i docieramy do Pedvale położonego na wysokim brzegu Abavy. Większość grupy decyduje się zapłacić za zwiedzanie pozostałości założenia dworskiego, ale nieliczna garstka przedziera się na lewiznę i realizuje własny plan zwiedzania poza ustalona trasą. Nagroda jest rozległy widok wspaniałej i głębokiej w tym miejscu doliny rzeki Abava, z Sabile na pierwszym planie. W końcu i tak spotykamy się na alejce poprowadzonej przez park sztuki współczesnej.

PEDVALE

Park współczesnej sztuki abstrakcyjnej

Park współczesnej sztuki abstrakcyjnej w Pedvale został założony przez artystę-rzeźbiarza Ojarsa Advidsa Feldbergsa w 1993 r i stanowi obecnie zabytek historyczny znajdujący się pod opieką państwa. Powierzchnię 100 ha zajmują łagodne pagórki, głębokie doliny, kwitnące wiosną łąki, pola uprawne pomiędzy którymi wije się idylliczny strumyk. To idealne miejsce dla natchnionych artystów – rzeźbiarzy, malarzy, twórców instalacji i performerów.

Park stanowi połączenie wysiłków artystów, pamiątek dziedzictwa kulturowego i walorów krajobrazowych, co daje w efekcie spójną, jednolitą całość. Od artystów wymaga się, aby wkomponowywali swoje dzieła w otaczającą przyrodę. Zaleca się stosowanie lokalnych materiałów i sięganie do lokalnej tradycji po inspirujące tematy prac. Na terenie parku funkcjonuje skromny hotel, restauracja, centrum konferencyjne, urządzono też tereny piknikowe.

Pozostałością po licznych odbywających się w tym miejscu sympozjach, warsztatach artystycznych i plenerach jest ponad 150 prac, w tym prace Ojarsa Advidsa Feldbergsa i wielu miejscowych i zagranicznych artystów.

Pedvale po raz pierwszy pojawia się w dokumentach historycznych już w 1230 r. jako gródek miejscowego plemienia. W kolejnych wiekach powstawały tu siedziby rodów niemieckich. Po II wojnie światowej, pod okupacją sowiecką, posiadłości te zostały opuszczone przez dotychczasowych właścicieli i pozostawione swojemu losowi aż do 1991 r., kiedy to zrodziła się idea parku współczesnej sztuki abstrakcyjnej.

Na terenie parku znajdują się trzy kilkusetletnie dwory: Firkspedvale, Brinkpedvale i Vicarage, które zaliczane są do dziedzictwa kulturowego Łotwy. Tereny te znajdują się w parku krajobrazowym Dolina Abawy, która ma szansę znaleźć się na liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Docieramy do przedmieść miasta rejonowego Tukums, naszym celem jest pałac w Durbe. Podchodzimy stromą dróżką z pięknym widokiem na arkadowy most w parku. Pałac odnowiony, odmalowany, wydaje się być w znakomitym stanie, a poza tym jest atrakcyjnie położony na wysokim wzgórzu.

DURBE

Durbe stanowi obecnie dzielnicę stolicy rejonu - Tukums. Miejscowość po raz pierwszy wzmiankowana w dokumentach w 1475 r. W XV w. znajdowała się w rękach rodu von Buttlar. Późniejszy właściciel Ernst Karl Filip von Grothus (1789 – 1808) lubił tu wypoczywać latem. Od 1818 r. do 1838 r. pałac należał do barona Medema, a ostatnim jego właścicielem był baron z Jaunpils, von der Reke.

Pałac Durbe ma symetryczny fronton, z boku znajdują się zabudowania gospodarcze i mieszkania służby (stare stajnie zburzono niestety wiele lat temu). Parter pałacu pochodzi z pierwszej połowy XVIII w., pierwsze piętro i skrzydła dobudowano w drugiej połowie XVIII w. Od przebudowy w 1820 r. prowadzonej pod kierunkiem G. A. Berlitza budynek ma klasycystyczną formę opartą na wzorcach willi włoskich projektowanych przez renesansowego włoskiego architekta A. Palladio. W tym samym czasie przebudowano fasadę i dodano nowy portyk.

Wewnątrz zachowały się sale i częściowo wyposażenie w stylu klasycystycznym i historyzującym. Wokół pałacu rozciąga się rozległy park krajobrazowy założony na początku XIX w. z wieloma cennymi okazami drzew i krzewów oraz obiektami małej architektury – rotundą i arkadowym mostem nad malowniczym parowem. Odwiedzający rotundę mogą podobno czasami usłyszeć dziwny skowyt psa. Wg legendy jeden z właścicieli pałacu zbudował rotundę na pamiątkę swojego ulubionego psa. W pałacu mieści się obecnie lokalne muzeum historyczne, w którym umieszczono m. in. stałą ekspozycję „Łotysz i jego pan”.

Na dłuższy postój kierujemy się do Milzkalne, a właściwie do zabudowań pałacowych Šlokembeka. Większość uczestników imprezy zajada się specjałami w restauracji, ja z Anią zwiedzamy miejscowość, która jest uroczo położona nad małym jeziorem i w pobliżu lasu. Cicho tu i sennie, ale dróżki i domy schludne, czyste. Warto poświecić godzinę czasu na niespieszny spacer po tej miejscowości.

W końcu i tak trafiamy do zabudowań pałacowych, zwiedzamy ekspozycję Muzeum Komunikacji pod gołym niebem na dziedzińcu, obchodzimy zabudowania dookoła od wewnątrz i od zewnątrz.

ŠLOKEMBEKA (SCHLOCKEMBECK)

Šlokembeka - jedno z najpiękniejszych na Łotwie założeń dworskich znajduje się w miejscowości Milzkalne, w odległości ok. 60 km od Rygi. Jest to jedyny zachowany w całości dwór obronny w krajach bałtyckich.

Dwór w Šlokembeka wzmiankowany w dokumentach w 1484 r. został zbudowany przez Wernera von Buttlara, wasala Zakonu Inflanckiego przy szlaku wiodącym z Rygi do Prus. Założenie dworskie ma postać dziedzińca zamkniętego z wszystkich stron korpusami zabudowań i murami obronnymi z wąskimi otworami strzelniczymi. Na dziedziniec prowadził wjazd przez umocnioną bramę z solidnymi wrotami. Dwór w Šlokembeka służył jako miejsce schronienia dla mieszczan z Tukums. Kolejnymi jego właścicielami były rody Buttlar, Grothus, Medem i von der Reke.

Dwór w Šlokembeka był wielokrotnie przebudowywany, obecną postać uzyskał pod koniec XVII w. i w początkach XVIII w., kiedy to utracił walory obronne i został zaadaptowany na potrzeby gospodarki folwarcznej. W XVII w. nad dwoma bramami zbudowano wieże z pięknym portalami. W XVIII w. dwór stał się ośrodkiem administracyjno-gospodarczym szybko rozwijającego się majątku. Podstawowymi produktami wytwarzanymi tutaj był spirytus z lokalnej gorzelni i piwo z browaru dworskiego, chociaż na terenie folwarku trzymano również zwierzęta gospodarskie.

Dwór należał do 1920 r. do rodu barona von der Reke, a po parcelacji przeszedł w ręce państwa. W 1957 r. zabudowania przejęło Ministerstwo Komunikacji, które umieściło tu siedziby kilku przedsiębiorstw drogowych. Przebudowany dwór w Šlokembeka przekazano 5 września 2001 r. na potrzeby Muzeum Komunikacji Drogowej Łotwy.

Ostatnim miejscem na Łotwie gdzie się zatrzymujemy jest ponownie Dobele. Tym razem ruiny zamku oświetla popołudniowe słońce, a większość grupy trzebi w miejscowym supermarkecie zapasy magazynowe wiśniówki na rumie – pychota po prostu.

Pora ruszać w drogę, mamy całą noc na jazdę do Polski. Przed nami Litwa wieczorową porą (Szawle, Kiejdany i Kowno). A potem poranek na Dworcu Wschodnim w Warszawie.

Treść - Wojciech Federowicz

Uzupelnienia – Jan Kramek, Zbigniew Tomaszewski

Redakcja techniczna – Katarzyna Kramek-Romanowska

wersja z dnia: 9.09.2009

Ostatnia modyfikacja: 2010-11-27
SANYO DIGITAL CAMERA 2006_02_06-17_01_a36 2006_02_06-17_02_a37 2006_02_06-17_03_a38 2006_02_06-17_04_a39 2006_02_06-17_05_z52 2006_02_06-17_06_z53 2006_02_06-17_07 2006_02_06-17_08 2006_02_06-17_09_a40 SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA 2006_02_06-17_10_z54_0k4_a_Sabile 2006_02_06-17_10_z54_0k4_a SANYO DIGITAL CAMERA 2006_02_06-17_10_z54_b01 2006_02_06-17_10_z54_b02 2006_02_06-17_10_z54_b03 2006_02_06-17_10_z54_b04 2006_02_06-17_10_z54_b05 2006_02_06-17_10_z54_b06 2006_02_06-17_10_z54_b07 2006_02_06-17_10_z54_b08 2006_02_06-17_10_z54_b09 2006_02_06-17_10_z54_b12 2006_02_06-17_10_z54_b13 2006_02_06-17_10_z54_b14 2006_02_06-17_10_z54 2006_02_06-17_11_z55 2006_02_06-17_12 2006_02_06-17_13_b1 2006_02_06-17_13_b2 2006_02_06-17_13 2006_02_06-17_14_z56_b1 2006_02_06-17_14_z56 2006_02_06-17_15_b1 2006_02_06-17_15_b2 2006_02_06-17_15 2006_02_06-17_16_b1 2006_02_06-17_16 2006_02_06-17_17 2006_02_06-17_18_b1 2006_02_06-17_18 2006_02_06-17_19 2006_02_06-17_20_t107 SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA 2006_02_06-17_21_t108 2006_02_06-17_22_a41_b3_a 2006_02_06-17_22_a41_b3_b 2006_02_06-17_22_a41_b3_Tukums 2006_02_06-17_22_a41_b3 2006_02_06-17_22_a41 2006_02_06-17_23_z57 2006_02_06-17_24 2006_02_06-17_25 2006_02_06-17_26 2006_02_06-17_27_b1 2006_02_06-17_27_b2 2006_02_06-17_27_b3 SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA 2006_02_06-17_27_b4 2006_02_06-17_27 2006_02_06-17_28_a42 2006_02_06-17_29_a43 2006_02_06-17_30_t109 2006_02_06-17_31_b1 2006_02_06-17_31_b2 2006_02_06-17_31_b3 2006_02_06-17_31 SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA 2006_02_06-17_32_k03 2006_02_06-17_32_k04 2006_02_06-17_32_k05 SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA SANYO DIGITAL CAMERA 2006_02_06-17_32 2006_02_06-17_33 2006_02_06-17_36_t113